Joogan perusteet-verkkokurssi alkaa 25.1.2021

Tunnetko, että kehosi ja mielesi voisi kaivata rauhoittumista ja tasapainottumista?

Tunnet itsesi ehkä  väsyneeksi ja stressaantuneeksi, kehon kankeaksi ja haluat kiinnittää huomiota omaan kehon ja mielen hyvinvointiisi?

Kaipaat fyysistä harjoitusta, joka hoitaa myös mieltä?

Elät hektistä arkea ja haluat oppia rauhoittumaan ja pysähtymään kiireen keskellä, löytämään pienen hetken itsesi kanssa?

Oletko ehkä kiinnostunut tutustumaan, mistä joogassa oikein on kyse tai pysähtymään ajan ja ajatuksen kanssa joogaharjoituksen äärelle kehotietoisuuden näkökulmasta?



Lisää omaa hyvinvointiasi, löydä kiireisen arjen keskellä pieni hetki vain itsellesi ja luo uudelleen yhteys kehosi ja mielesi välille Joogan perusteet-verkkokurssilla!


Hiljaisen Mielen erittäin pidetty ja suosittu joogan perusteet-verkkokurssi starttaa jälleen elokuussa 2021. Jo yli sata asiakasta on astunut omalle joogan polulleen Joogan perusteet-verkkokurssin parissa ja kurssi on saanut valtavan hyvät palautteet asiakkailta.

Joogan perusteet-verkkokurssi on mainio tapa antaa itselle paras mahdollisen startti kesään: aikaa itselle ja omalle keholle ja mielelle. Verkkokurssi käynnistyy vain muutaman kerran vuodessa, joten tule mukaan tutustumaan joogan maailmaan helposti kotoa käsin, olitpa sitten missä päin maailmaa tahansa!

Alla olevalla videolla joogaopettaja Hanna Kumpulainen kertoo Joogan perusteet-verkkokurssin sisällöstä. 



Joogan perusteet selkeässä paketissa

Joogan perusteet-verkkokurssilla tutustut joogaan monipuolisesti eri näkökulmista. Kurssin pääpaino on joogan fyysisessä asento- eli asanaharjoituksessa, mutta saat myös mielenkiintoisen katsauksen joogan filosofiaan, eli joogaan elämäntapana, joogan hengitysharjoituksiin ja rentoutumiseen osana harjoitusta.

Kurssin lähestymistapa on hyvin kehotietoisuuslähtöinen, eli tavoitteena on, että jokainen alkaisi pikkuhiljaa löytämään yhteyden omaan kehoon, sen ulottuvuuksiin, mutta myös rajoitteisiin. Kurssilla lähestymme asanaharjoittelua osana kehotuntemuksen ja itsetuntemuksen lisäämistä, ennemminkin, kuin ulkoista muotoa korostaen. Kiinnitämme huomiota asanoiden linjauksiin, mutta silloinkin fokus on siinä, miltä asana ja myös siirtymät sisäisesti tuntuvat ja löydänkö yhteyden juuri tutkinnan alla oleviin kehon osiin.  


Asiakkaiden kokemuksia:

”Joogan aloituskurssi on aloittelevalle sopivan rauhallinen ja rentouttava kurssi. Jos ei ole ennestään mitään tarttumapintaa joogaan, Hannan tapa lähestyä joogaa ja tuoda tietoa aiheesta tosi tarpeellista.”

Tunnelma oli rauhallinen ja osallistava. Vaikka kurssi suoritettiin verkkokurssina, jotenkin tuntui kuin opetus olisi tapahtunut omassa olohuoneessa. Pääasiassa fiilis oli erittäin positiivinen, varsinkin tasapainoasanoissa tuli koettua onnistumisen elämyksiä. Muutokset kehossa ja liikkuvuudessa ovat huomattavia.”



Joogan perusteet-verkkokurssi pitää sisällään kaiken tämän

Joogan perusteet-verkkokurssi koostuu opetusvideoista ja kuvista, joissa käydään läpi hathajoogan kehoa ja mieltä voimistavia ja tasapainottavia asanoita eli asentoja, hengitysharjoituksia sekä rentoutuksia. Jokaisen viikon materiaali pitää sisällään elementtejä kustakin alla mainitusta kokonaisuudesta:

1. Joogan filosofia ja jooga elämäntapana tuo ymmärrystä siitä, miksi ylipäätään joogaamme, miten jooga eroaa muista ”liikuntamuodoista”, mitä joogafilosofialla tarkoitetaan ja miksi kutsumme joogaa elämäntavaksi.

2. Joogan asana- eli asentoharjoittelun perusteet perehdyttää sinut joogan yleisimpien asentojen pariin. Tutustumme mm. seuraaviin asentoryhmiin.

– Yleisimmät seisoma- ja istuma-asanat jokaiselle sopivalla tasolla (mm. rintakehän avaukset, selän hyvän asennon säilyttäminen, eteentaivutukset, taaksetaivutukset, rangan kiertoliikkeet, soturiasanat, sivutaivutusasanat, tasapainoasanat, käsitasapainoilun perusteet, inversiot)

– Aurinkotervehdyssarjat

– Juurtuminen ja tärkeimmät bandhat eli kehon lihaslukot, keskivartalon tuki

– Hengityksen mukana virtaava liike

3. Joogan hengitysharjoitusten parissa tutustutaan joogan hengitys- eli pranayamaharjoituksiin ja niiden harjoittamiseen osana asanaharjoitusta

4. Rentoutuminen ja hiljentyminen osana harjoitusta on oleellinen osa jokaista harjoitusta. Lisäksi viimeisellä kerralla saat myös tutustua yinjoogaan palauttavana ja rentouttavana joogamuotona.


Asiakkaiden kokemuksia:

Tykkäsin kovasti rakenteesta jossa oli filosofinen osuus ja kuitenkin riittävästi aikaa asanoille sen jälkeen. Hyvä, rauhallinen tunnelma ja keskittyminen itseen onnistui tunneilla, muut arkiset ajatukset jäivät taustalle tunnin ajaksi.”

Aiemmin en ole saanut kiinni joogan perusideasta, mutta tällä kurssilla se onnistui täydellisesti. Kokonaisuus oli pakettina täydellinen tutustuminen joogaan ja sen filosofiaan, tuputtamatta ja ilman turhia hörhöilyjä.

“Tämä oli kiva kokonaisuus, kun lisänä käytiin joogan filosofiaa. Yhtään ei haitannut, vaikka aikaisempaa kokemusta hathajoogasta ei ollut ja keho oli luonnostaan jäykkä. Asanoihin sai myös vaihtoehtoisia versioita ja liikkeet käytiin läpi perusteellisesti.”



Kenelle kurssi on suunnattu?

Tämä kurssi on suunnattu jokaiselle, joka on kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan tai on kiinnostunut joogasta. Jos tunnistat itsesi jostain seuraavsita kysymyksistä, tämä saattaa olla juuri Sinulle sopiva kurssi:

  • Haluat kiinnittää huomiota omaan kehon ja mielen hyvinvointiisi.
  • Tunnet itsesi väsyneeksi ja stressaantuneeksi, kehon kankeaksi.
  • Pohdit, mistä tässä elämässä oikein on kyse. 
  • Elät hektistä arkea ja haluat oppia rauhoittumaan ja pysähtymään kiireen keskellä, löytämään pienen hetken itsesi kanssa.
  • Huomaat, että hengityksesi on pinnallista tai jopa katkonaista.
  • Olet kiinnostunut joogasta, mutta en oikein tiedä, mistä aloittaa.  
  • Olet harrastanut jooga aiemminkin, mutta haluaisit kehittää harjoitustasi kehotietoisuuden näkökulmasta.
  • Teet vuorotyötä, sinun on esimerkiksi asuinpaikkakunnan vuoksi haastava päästä osallistumaan tunneille joogasalilla tai muuten elät liikkuvaista elämää ja haluat harjoitella ajasta ja paikasta riippumatta.

Kurssilta saat hyvät perustiedot ja pohjan, jonka päälle omaa harjoitusta voi jatkossa rakentaa, joko itse tai erilaisille joogatunneilla. Saat myös hyvän pohjan lähteä tutustumaan tarkemmin joogan filosofiaan, hengitysharjoituksiin ja meditaatioon.


Asiakkaiden kokemuksia:

Joogan aloituskurssi on peruskurssiksi hyvä, näillä opeilla uskaltaa jatkaa muillakin joogatunneilla. Hanna antoi erilaisia vaihtoehtoja venytyksille ja asanoille ja korosti ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä harjoitusta. Hän jaksoi korostaa oman kehon ja mielen kuuntelemista, kuitenkin perustellen aina miksi ja miten harjoitus tehdään hyvin. “Muista lapatuki” .”

“Hanna on perusteellinen, rauhoittava ja hyvin läsnäoleva. Hän on hyvin analyyttinen ja myös perehtynyt harjoitusten filosofiseen puoleen ja joogaan elämäntapana. Kiva, rentouttava ja sopivasti haastetta. Syksyllä aloitettu joogaharjoitus kerran viikossa näkyy jo selvästi lihasvoiman ja notkeuden parantumisena.

“Aikaisemmin olen tutustunut vain yinjoogaan, mutta nyt tämä kurssi avasi aivan toisenlaisen ikkunan joogan maailmaan. Erittäin mielenkiintoinen ja laaja katsaus aiheeseen.


Hinta ja ilmoittautuminen:

Kurssi kestää ajallisesti 12 viikkoa. Kurssi etenee teemoittain, eli kullakin viikolla keskitymme tiettyyn teemaan. Jokaisen viikon aluksi sinulle avautuu uuden viikon sisältö, jota voit käydä omassa tahdissasi viikon aikana. Voit kuitenkin edetä kurssilla omaan tahtiisi, eli painetta ei ole käydä läpi koko sisältöä viikon aikana.

Joogan perusteet -verkkokurssi koostuu selkeistä opastusvideoista, joiden avulla saat perusteellisesti tutustua kulloinkin käsillä olevaan teemaan. Voit kerrata aiheita ja videoita tarpeen mukaan niin paljon kuin haluat. Kurssi etenee loogisesti vaihe kerrallaan, jolloin voit rakentaa oppimaasi aina aikaisemman päälle. Videoiden lisäksi kunkin viikon pääteemoja avataan myös kirjallisella materiaalilla sekä kuvilla.  

Kurssimateriaali kokonaisuudessaan löytyy Hiljaisen Mielen digialustalta, jonne osallistujat saavat tunnukset. Kurssin suorittamiseen tarvitset tietokoneen tai mobiililaitteen sekä nettiyhteyden. Opetusvideoiden pituus vaihtelee n. 10 minuutista 60 minuuttiin ja niitä voi tehdä myös osissa. Voit siis halutessasi tehdä koko viikon harjoituksen kerralla, jolloin aikaa kannattaa varata 1,5-2 h tai tehdä sen lyhyemmissä, omaan elämäntilanteeseen sopivissa pätkissä. Materiaali on käytettävissä 12.9.2021 saakka.

Verkkokurssin early bird-hinta on 23.5.2021 saakka 99 eur, tämän jälkeen hinta on 119 eur (hinnat sis. alv 24 %). Maksuvälineinä käyvät myös liikuntaedut (Smartum, Edenred, Eazybreak, ePassi). Jos haluat maksaa liikuntaeduilla, laita viestiä osoitteeseen hanna@hiljainenmieli.fi ja saat lisäohjeet maksuun.

Kurssin opettajan toimii hatha-, vinyasa ja yinjoogaopettaja Hanna Kumpulainen. Hannan taustasta voit lukea lisää täältä. 


Asiakkaiden kokemuksia:

”Lähdin kurssille avoimin mielin ja kurssin sisältö oli todella monipuolinen ja omaankin harjoitukseen ohjaava. Opettaja oli erittäin ammattitaitoinen. Hän myös antoi monissa asanoissa monia vaihtoehtoisia toteutustapoja, jos oli jotain esteitä/rajoitteita.

Ennen kurssia ajattelin, ettei filosofia kiinnosta minua pätkääkään. Esitit Hanna asian kuitenkin niin napakasti ja sidoit teorian käytäntöön, että olen kuunnellut osan filosofialuennoista useamman kerran. Kiitos. Kurssin sisältö ylitti odotukset kirkkaasti.”

Kurssin tunnelma oli yleisesti hyvin salliva ja kaikille tilaa antava, sinne oli helppo tulla. Hanna on ohjaajana aivan ihana ja tämä tunnelma johtui varmasti suuremmaksi osaksi juuri hänestä. Minulle todella voimaannuttava kurssi ja sain tästä Hannan avulla voimakkaan alun joogan polulle. :)”


Asiakkaiden palautteita aikaisemmilta kursseilta: