Joogatuntien tuntikuvaukset - Hiljainen Mieli

Joogatuntien tuntikuvaukset:

Hathajooga

Hathajoogatunti koostuu joogan perusasanoista ja aurinkotervehdyksistä, joiden avulla avataan ja tasapainotetaan kehoa. Tunneilla liikutaan hengitysen tahdissa, harjoitellaan erilaisia hengitysharjoituksia ja jokaisen tunnin osana on aina myös rentoutuminen.

Jokainen tunti on erilainen kokonaisuus, joka on usein rakennettu jonkin teeman ympärille. Joskus tunti on dynaamisempi ja voimakkaampi, joskus taas kuulostelevampi. Viikoittainen hathajoogatunti kehittää kehonhallintaa, voimaa, tasapainoa sekä liikkuvuutta ja tarjoaa ihanan rauhoittavan hetken arjen keskellä.

Yinjooga

Yinjooga on staattinen joogatyyli, joka edistää fasciakalvojen ja sidekudosalueiden aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia sekä parantaa nivelten liikkuvuutta. Yinjooga on ns. kylmäharjoitus, jossa lihaksia ei lämmitetä ennen harjoitusta. Asennoissa viivytään kerrallaan useiden minuuttien ajan, lihasvoimaa käyttämättä ja pitäen lihakset mahdollisimman rentoina.

Yinjoogaharjoituksella on myös mieltä ja hermostoa rauhoittava vaikutus, sillä kun keho malttaa asettua aloilleen, myös mieli lähtee päästämään vähän kerrallaan irti vaatimuksista, stressistä ja kiireestä.

Äiti-vauvajooga

Äiti-vauvajooga on äidin ja vauvan oma hetki joogan parissa tiistai-aamupäivissä. Ryhmään voi tulla mukaan jo siinä vaiheessa, kun vauva on vielä masussa ja jatkaa siitä vauvan kanssa tai tulla mukaan jo suoraan vauvan kanssa.

Jooga raskausaikana ja myös vauvan kanssa on hyvin lempeää, kuulostelevaa ja täysin omaehtoista ja omarytmistä, huomioiden jokaisen oman kehon tilanteen, edellisyönä nukuttujen tuntien määrän ja mielentilan.

Pienenkin vauvan kanssa voi tulla mukaan tunnille. Alkuun vauvan osallistuminen voi olla vain sitä, että vauva nukkuu kopassa ja äiti voi joogailla vieressä. Ylipäätäänkin äitivauvajoogassa mennään täysin äitiyden ja tilanteen ehdoilla: voi olla että joka kerta ei pääse tekemään mitään muuta kuin imettämään tai hyssyttämään itkevää vauvaa ja sekin on ihan ok. Suurin ja vaikein joogaharjoitus voikin olla se, että luopuu siitä ajatuksesta, että harjoituksen pitäisi olla tietynlainen: se on joka kerta sellainen, kuin on, erityisesti sellaisen muuttuvan tekijän kuin vauva kanssa.